Bóle menstruacyjne

Ból menstruacyjny a CBD

Która z kobiet nie doświadczyła bólu menstruacyjnego? Statystyki pokazują, że aż 80 proc. z nich cierpi na silne lub bardzo silne bóle miesiączkowe. To efekt skurczów macicy, podobnych do tych, jakie występują podczas porodu, choć na szczęście o mniejszym natężeniu.

Skąd ten ból?

Ból miesiączkowy można podzielić na pierwotny, czyli ten związany z prawidłowym cyklem menstruacyjnym, występujący u zdrowych kobiet, a także ból miesiączkowy wtórny, czyli chorobowy. Za ból odpowiadają hormony wydzielane przez błonę śluzową w czasie menstruacji (prostaglandyny). Powodują one skurcze mięśni gładkich, co ma na celu zapobieganie nadmiernej utracie krwi w czasie okresu.

Na bardzo bolesną miesiączkę najczęściej skarżą się młode kobiety poniżej 20. roku życia oraz te, u których menstruacja pojawiła się bardzo wcześnie, czyli poniżej 12. roku życia. Czasami ból promieniuje aż do nóg, więc niektórym kobietom może się zdawać, że w trakcie miesiączki bolą je też nogi. W większości przypadków bolesne miesiączki mijają z wiekiem oraz po urodzeniu pierwszego dziecka. Na skutek porodu rozciąga się szyjka macicy, dzięki czemu krew podczas tzw. okresu lepiej odpływa. W efekcie ból menstruacyjny się zmniejsza lub czasami ustępuje całkowicie.

Kiedy sięgnąć porady lekarza?

Konsultacji z lekarzem wymagają wszystkie kobiety, u których występuje bardzo silny ból menstruacyjny, zarówno przed jak i w trakcie miesiączki. Ból, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie, zmusza do brania urlopu i leżenia w łóżku, powoduje wymioty i biegunki oraz uczucie ogromnego osłabienia i nadmierną potliwość, musi być zdiagnozowany u lekarza. Objawy te mogą wskazywać, że przyczyna bólu jest znacznie poważniejsza.

Jak sobie z nim radzić?

Jest wiele sposobów na ból menstruacyjny. Zanim sięgniemy po leki przeciwbólowe, rozkurczowe czy przeciwzapalne warto pamiętać, że jest wiele innych możliwości, które mogą pomóc, nie obciążając dodatkowo naszego organizmu.
Oprócz ciepłych okładów podbrzusza pamiętajmy, że ruch to zdrowie nawet w czasie menstruacji. W tym okresie wzmożony wysiłek nie jest wskazany, natomiast nikt nie zabrania długiego spaceru na świeżym powietrzu lub mniej wysiłkowych ćwiczeń np. jogi. W okresie menstruacyjnym należy wystrzegać się picia alkoholu i ciężkostrawnych posiłków. Poza tym umiar i lekka dieta są zawsze godne polecenia.
Warto jest również sięgnąć po suplementację olejkami CBD, które mają szerokie zastosowanie – zwłaszcza w łagodzeniu bólu i rozluźnieniu mięśni. Zażywanie olejków CBD pomoże zarówno w przypadku napięcia fizycznego jak i skurczów menstruacyjnych. Oleje CBD również wpływają na poprawę nastroju, gdzie jego wahania często dotyczą kobiet tuż przed menstruacją.

FENOMEN wsparciem dla każdej kobiety

FENOMEN to produkt na bazie dwóch antyoksydantów – witaminy D3 i selenu oraz 30% olejku CBD pozyskanego z własnych upraw konopi siewnej, na znanych z czystego powietrza i gleb terenach Podlasia. Wykazuje właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne, odpręża i rozluźnia ciało, wycisza i uspokaja. Włączenie go do codziennej diety każdej kobiety pozwoli jej lżej przejść przez dni, którym towarzyszy menstruacja.


Materiały źródłowe:
Holland, J. (2010). The pot book. Rochester, VT: Park Street Press.
Sękowska A. Postępowanie w bolesnym miesiączkowaniu. Med Prakt online. 2019. https://www.mp.pl/bol/ekspert/208915,postepowanie-w-bolesnym-miesiaczkowaniu. Dostępne na: https://www.mp.pl/bol/ekspert/208915,postepowanie-w-bolesnym-miesiaczkowaniu
Mrugacz G, Grygoruk C, Sieczyński P, et al. ETIOPATOGENEZA ZESPOŁU BOLESNEGO MIESIĄCZKOWANIA ETIOPATHOGENESIS OF DYSMENORRHEA. Vol XVII.; 2013.
Proctor M, Farquhar C. Diagnosis and management of dysmenorrhoea Topic collections Clinical review Diagnosis and management of dysmenorrhoea. 2006:95. doi:10.1136/bmj.332.7550.1134
Grandi G, Ferrari S, Xholli A, et al. Prevalence of menstrual pain in young women: What is dysmenorrhea? J Pain Res. 2012;5:169-174. doi:10.2147/JPR.S30602

Zamów
Zamów